چکیده
مقاله حاضر با هدف بررسی نظر اسلام و قرآن در مورد هنر نقاشی
و مجسمه سازی به روش کتابخانه ای با استفاده از کتاب های مختلف
در زمینه هنر و کتاب مقدس قرآن کریم و اینترنت نوشته شده است.
نتایج این پژوهش نشان داد که در قرآن کریم آیه ای مثل آیاتی که در
منع باده و قمار و شراب و ربا و ... به صورت صریح و آشکارا آمده
است مبنی بر حرام بودن نقاشی و مجسمه سازی وجود ندارد.
اما در روایاتی که از پیامبر آمده پیامبر با آیاتی الهی بت ها را
نکوهش کردند و ایشان دستور بر پرهیز از احترام و تقدیس هر گونه
مجسمه ای را صادر کردند و به مجسمه سازان وعده عذاب الهی دادند.
در حالی که در ادامه مقاله امام خمینی (ره) و شهید مطهری و ...
در مسئله ی مجسمه سازی و نقاشی معتقد بودند منع اسلام به جهت
بت پرستی و مبارزه با آن است و حکم حرمت یا کراهت نقاشی و
مجسمه سازی عمدتاً به شرایط زمانی باز می گشت و اصل این
هنرها بذاته مورد نهی نمی باشند.
واژه های کلیدی: هنر، هنرمند، مجسمه سازی، نقاشی
چکیده
عکس، طرح، نقش، تصویر و تصویرسازی های مخصوص بسته بندی یکی
از عوامل تاثیر گذار در طراحی گرافیک بسته بندی می باشند. نقش طرح و
تصویر را در بسته بندی می توان به نیرویی جهت کمک به تجسم و فهم
محتویات درونی بسته تشبیه کرد. طرح و تصـــویر ، ساختار، لوگو و
رنگ در ساختن شخصیت و قابلیت بسته به ایفای نقش پرداخته و طرح
بسته را کامل می کند.
نقش طراحی گرافیک، چاپ و بسته بندی موفق یک کالا در صـادرات ،
ورود به بازارهای جهانی و در نتیجه بالا بردن کالاهای تولیدی و فروش
کالا غیر قابل انکار است . این در حالی است که صنایع داخلی ما از داشتن
یک چنین تفکر موفقی تا حدود بسیار زیادی دور مانده اند. به هر صورت
ضعف گام های کنونی تولید کنندگان ما در این زمینه حکایت از عقب ماندن
کشور ما از قافله جهانی این رویکرد هنری و تاثیر گذار دارد.
واژه نامه
تصویر سازی :شکل کسی یا چیزی را نقش کردن.
نقش : اثری که روی زمین یا چیزی باقی مانده باشد.
هنر: پیشه ،فن
بسته بندی: بغچه وکیسه که در آن چیزی گذارده یا پیچیده باشند .
چکیده
هنر در دوران تیموریان از جلوههای بارز هنر اسلامی در ایران و آسیای مرکزی است.
دوره تیموریان دوره رونق فرهنگ، هنر، ادبیات، تاریخ، ریاضی و نجوم بود.
دربارهای هرات، سمرقند، شیراز، تبریز و اصفهان بهسبب هنرپروری و هنرمندی
فرمانروایان تیموری، محل تجمع و آمد و شد هنرمندان و ادیبان برجسته بود.
تیمور با اینکه بسیار خونریز بود ولی به دانش و هنر علاقه نشان میداد.
از اینرو هنرمندان و صنعتگران از کشتارهایش در امان بودند. فرزند او شاهرخ
و نوههایش الغبیگ، بایسنقر میرزا و ابراهیم میرزا نیز این سیاست را پیگرفتند.
هنر نقاشی و خوشنویسی در دوره تیموری به شکوفایی قابل توجهی دست یافت.
توفیق شاهرخ در تسخیر تمامی قدرت در هرات و توجّه وی و پسر هنرمند
و هنرپرورش بایسنقر به هنر، بسیاری از هنرمندان را از اقصی نقاط ایران
به هرات کشاند و سبب شد که مراکز مهم پیشین اهمیت و اعتبار خود را از
دست بدهد و در مرتبهای نازلتر قرار گیرد. شاهرخ به همراه پسرش بایسنقر
حامی و بانی شکلگیری مکتب هرات از سبکهای مهم هنری در ایران بود و
در تحت حمایت او نقاشان، خوشنویسان، تذهیب کاران را در هرات گردآورد
تا برای وی ظریفترین آثار هنری را در خط، تذهیب، جلدسازی و صحافی به
وجود آوردند. کانون هنری بایسنقر در هرات بهنام دارالصنایع کتاب سازی
معروف بود .
در عهد سلطنت شاهرخ هرات که پایتخت دولتش بود، کانون درخشان هنر
و ادب عصر محسوب میشد. وجود مولانا قوام الدین شیرازی، آن مهندس
معمار نابغه و بی مانند که در آن ایام در هرات، به وی و همسر هنر پرورش
گوهر شاد آغا، این فرصت و امکان را میداد تا مساجد، مدارس، و ابنیه عالی
در قلمرو قدرت خویش بنا کنند. مسجد گوهرشاد در مشهد و در کنار حرم
علی بن موسیالرضا و مسجد جامع گوهرشاد در هرات، از درخشانترین آثار
معماری این عصر، مدیون طرح و تفکر قوام الدین شیرازی و آن ملکه هنر پرور
عصر بود، که هنوز همچنان باقی است.
به سعی و تشویق شاهرخ، کتابخانهای عظیم نیز در هرات به وجود آمد که
جامع تعدادی از نفایس آثار بود. به علاوه بعضی هنرمندان عصر همچون
عبدالقادر مراغی استاد
موسیقی، مولانا خلیل مصور استاد
نقاشی، یوسف اندکانی
استاد آواز، استاد بزرگ نقاشی یعنی کمال الدین بهزاد، از همان ایام، در دربار هرات، نام شاهرخ
را پر آوازه ساختند.
سال تحصیلی95/94
گروه آموزشی هنــــــرشهرستان بابلسر
مهر جلسه اول : معارفه وانجام ارزشیابی آغازین
جلسه دوم : تدریس درس اول: (طراحی دوبعدی وسه بعدی وسه بعد نما )
جلسه سوم : درس دوم : (طراحی ذهنی از پرندگان )
جلسه چهارم : کارعملی: (آشنایی با هنر چاپ ) یا( حجم سازی پرنده دلخواه)
سال تحصیلی95/94
گروه آموزشی هنــــــرشهرستان بابلسر
مهر جلسه اول : معارفه ومعرفی فعالیتهای هنری یکساله وتاریخچه هنر،ارزشیابی تشخیصی هنر
جلسه دوم : (مشاهده ) طراحی از اجسام
جلسه سوم : (تنوع طرح ها ) طراحی از گلها وساده کردن آنها
جلسه چهارم : (الفبای تصویری ) طراحی از میوه ها وشکل سازی با میوه ها