قبل از اسلام خطوط مختلفى از جمله میخى و پهلوى و اوستائى در ایران متداول بوده است
با ظهور دین اسلام نیاکان ما الفبا وخطوط اسلامى را پذیرا شدند خط متداول آنزمان که
نزدیک دو قرن قبل از اسلام شکل گرفته بود خط کوفى و نسخ قدیم بودکه از دو خط قبطى
و سریانى اخذ شده بود در اوایل قرن چهارم سال 310 هجرى قمرى ابن مقله بیضاوى شیرازى
خطوطى را بوجود آورد که به خطوط اصول معروف شد که عبارتند از محقق – ریحان –
ثلث – نسخ – رقاع و توقیع که وجه تمایز آنها، اختلاف در شکل حروف و کلمات و نسبت
سطح و دور در هر کدام مى باشد و براى این خطوط قواعدى وضع کرد و 12 اصل نوشت :
ترکیب-کرسى-نسبت-ضعف-قوت-سطح-دور-صعود مجازى-نزول مجازى-اصول-صفا و شأن
،بعد از ابن مقله ( حدود یک قرن) على ابن هلال مشهور به ابن بواب براى خط نسخ قواعد
جدیدى بوجود آورد و آنرا کامل تر کرد و بعد در قرن هفتم جمال الدین یاقوت مستعصمى به
خطوط ششگانه یاد شده غنا و تکامل بخشید .
طرح درس سالانه کتاب فرهنگ وهنرپایه نهـــم
سال تحصیلی95/94
مهر جلسه اول : معارفه و انجام ارزشیابی تشخیصی هنر
جلسه دوم : فصل اول : اهمیت وکاربر طراحی در هنر
جلسه سوم : کار عملی :ساخت جعبه تزئینی
جلسه چهارم: درس دوم : طراحی از اشیا
پرسپکتیو:
شیوه ای از طراحی است که با استفاده از آن می توان بر روی سطحی صاف ،
عمق وفضا و فواصل رانشان داد.
خط افق: خطی است که در راستای دید ماست وهمیشه( نقطه گریز ) بر روی آن قرار
دارد و درپرسپکتیو یک نقطه ای در راستای (ناظر) قراردارد.
نقطه گریز :به دورترین نقطه دید ونقطه ای که به نظر می رسد خطوط موازی در آنجا
تلاقی می کنند گفته می شود ،که همواره روی خط افق قرارمی گیرد.
شرح بیوگرافی بانومکرمه قنبری
به دلیل ذوق هنری که داشت، عروسهای روستا را او آرایش میکرد، همچنین مدتی
نیز به خیاطی پرداخت. او حتی 12 سال قابله روستا بود و بیش از 25 نوزاد را در
روستایش به دنیا آورد. در ضمن، در به دنیا آوردن برهها و گوسالههای کدخدا نیز
کمک میکرد. او از همان دوران کودکی، فردی بانشاط، پرکار و زرنگ بود.
در طول زندگی مشترکش با کدخدا، صاحب نه فرزند شد. کشاورزی، مامایی،
خیاطی، آرایشگری و طبابت بیماران و گاو و گوسفند از جمله فعالیتهای این زن
بادل و
جرات بود.
مقدمه
امروزه در برخی از کشورهای جهان، تلاشهایی قابل توجه در زمینه آموزش هنر صورت گرفته است.درحالیکه این موضوع در بسیاری از کشورهای جهان نیز به شکلی کاملا محسوس به دست فراموشی سپرده شده است.
درواقع هنر به توجهی جدی نیاز دارد،اما از آنجا که هنر نتیجهای عینی و آشکار مانند آموزش خواندن و نوشتن یا جمع و تفریق کردن را ندارد، جامعه سودگرای معاصر،اغلب هنر را فراموش میکند!اما هنر برای ما و بهویژه کودکان و نوجوانان اهمیت بسیار دارد،زیرا بسیاری از نمودهای عالی روح و خرد آدمی در این حوزه جای دارند.کودکانی که از آموزش درست هنر محرومند،دنیای بزرگ و زیبایی را از دست داده اند.آنها درواقع روش خارقالعاده را برای درک خود و جهان پیرامونشان از کف دادهاند.ما به دلایل متعدد،باید هنر را به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم.چرا که هنر جنبه زیبایی شناختی روح و ذهن آدمی را آشکار میسازد.هنر چشمها و گوشهای جوانان را برای درک و ارزیابی جهان پیرامونش آموزش میدهد.هنر آرزو و اشتیاق کودکان و نوجوانان را برای گذر از امور عادی،شنیدن و دیدن آنچه قبلا نشنیده و ندیده اند،برآورده میسازد.
اکسپر سیونیـــــسم
اکسپرسیونیسم عبارتسـت از شیوه ای که در آن برای بهتر بیان کردن حالت های درونی ،
از اغراق در رنگها و شــکلها استفاده می شود .
به عبارت دیگر اکسپر سیــونیسم شیوه ای است ،عاری از طبـــیعت گرایی، که
می خواهد حالات عاطــفی را هر چه روشن تربنمایاند. این سبک در این معنای عاطــفی خود
از گذشـته های دوروجود داشته ونقـــاشان و گراوورسازان آلمانــی با نیـــان این شـیوه بوده اند .
اما در معنای محدودتر واژه ی اکســـپر سیونیسم ،می توانیم بگوییم که این شیـــوه با وان گوگ
به وجود آمد .اکســــپر سیونیــــسم در فرانـــــسه قرابت های آشکاری با فوویــــسم داشت
اما نمایندگان اصلی این سبک ،اکثرآلمانـی بودند .
امیل نولده ،و ماکسبکمن ،
دو تن از مشهورترین نقاشان اکسپره سیونیسم بودند ادامه مطلب ......